We horen het vaak, het opstellen van het budget op fonds- of organisatieniveau voor het komend jaar is een tijdrovend proces. Er zijn veel mensen bij betrokken die allemaal een eigen rol hebben. Daarom is Reasult met klanten en een professioneel designbureau gestart met het uitbreiden van onze budget & actuals module. Naast de vele rekenmogelijkheden binnen de software meer aandacht voor de proces ondersteuning. We maken het proces daarmee overzichtelijker, slimmer en handiger in gebruik. En het ziet er ook nog eens mooi uit. Hierbij alvast een sneak preview.
De jaarlijkse budgetteringsronde is een teamwork proces waarbij verschillende mensen betrokken zijn die allemaal een andere rol hebben. Vaak zie je een assetmanager, een portefeuille- of fundmanager, een controller of teammanager die betrokken zijn met elk een eigen rol. Belangrijk aandachtspunt hierbij is het slim inspelen op de rol die iedereen op dat moment heeft en het beter ondersteunen van het budgetteringsproces. Zo krijgt iedereen alleen die schermen te zien die op dat moment relevant zijn. Er is een strikte scheiding van rollen (met bijbehorende verantwoordelijkheden en taken) en is de voortgang direct inzichtelijk. Zo ben je alleen daarmee bezig wat op dat moment actueel is, houd je grip op doorlooptijd en heb je altijd de meest actuele versie van een budget of prognose.
Naast het maken en vastleggen van een budget analyse, wordt ook het forecastingsproces ondersteunt. Zo kun je gedurende het jaar monitoren waar je staat en houd je inzicht in prognose versus actuals en budget versus realisatie.
Reasult besteedt steeds meer aandacht aan het verbeteren van processen waarbij we ook visuele expertise in huis halen. Daarmee wordt het gebruik van de software prettiger, en vooral leuker om met de software te werken. Diverse klanten, zowel beleggers als woningcorporaties, hebben meegewerkt aan het inzichtelijk maken van hun proces zodat we dicht aansluiten bij de dagelijkse praktijk.
Hieronder een voorbeeld van een scherm zoals het er straks ongeveer in de software uit gaat zien. Per object de belangrijkste KPI’s in beeld en direct de status van de verschillende rollen inzichtelijk. We verwachten begin 2019 een eerste versie op te leveren.
« Terug naar overzicht