Vooruitkijken
“We hebben de ambitie onze zaken goed voor elkaar te hebben. De afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd in onze researchafdeling om echt vanuit kennis, trends en objectieve data te komen tot strategieën voor onze fondsen op gebied van kantoren, winkels, woningen en onze agrarische beleggingen”, aldus Gort. “Beleggers zijn gewend om vooruit te kijken. Met data, analyses en zelf ontwikkelde tools zijn we steeds beter in staat te voorspellen waar het in Nederland gebeurt en waar niet.”
Bart Louw, (voormalig) hoofd research & strategie, schetst de drie hoofdelementen voor het bepalen van de strategie. “Allereerst analyseren wij tamelijk gedetailleerd de markt. Vroeger deden we dat vooral op het niveau van gemeenten, maar tegenwoordig doen we dat op buurt- of nog beter locatieniveau. Daarbij maken we onderscheid naar segmenten. Voor de winkelmarkt beschouwen we binnensteden apart, maar wij classificeren ook wijkwinkelcentra en we beschikken over een supermarktscan. Voor kantoren hanteren we in de zoektocht naar de beste locaties een speciaalkantorenlocatiefilter. Daarmee kunnen we meer dan tweehonderd locaties analyseren en met elkaar vergelijken. Daar hangt bijvoorbeeld niet alleen informatie achter over economie en demografie, maar marktinformatie over opname, leegstand en huurniveaus heeft daarin ook een plek gevonden.”